torsdag 16. oktober 2014

Lök- og knölhelg i Uppsala- en anbefaling av by, folk og løk!



Joda, det er galskap å reise fra Bergen til Uppsala, for å delta på STA Upplandskretsen sitt årvisse treff. Lök- och knöler 2014. I oktober måned (…)


Men vi lot oss friste av spennende foredragsholdere fra fjern og nær. Eric Wahlsteen fra planteskolen Borealis hadde et spennende foredrag om lundens opprinnelse, fra offerplass til dagens hagelund. 

Drömparken i Enköping

Ian Young,løkeksperten fra Scotland, viste spennende bilder fra egen hage og snakket varmt om såing av løk. Jeg ble i alle fall bitt av basillen!

Drömparken i Enköping

Jonny Andersen var suveren! For en entusiastisk og kunnskapsrik Hagemann! Og veldig morsom!


JanisRuksan, som også hadde med seg mange spennende løk for salg, skuffet ikke denne gangen heller. Han er jo en institusjon i seg selv?!

Drömparken i Enköping

Dessverre måtte vi gå før Hannu Sarenström slapp til, men heldigvis så har vi hørt foredraget tidligere. Vi vet det er bra!


Vi rakk en liten snartur innom Per Bürgers Väkstgård. Kan anbefales!



Og Drömparken i Enköping, ja den vil du ikke gå glipp av?!



Noen steder innbyr til en rast?!


Helgen hadde ikke rom for de store byvandringene men en liten ettermiddagstur i Uppsala Botaniska Trädgård rakk vi.






Og du! Hva i alle dager er dette?! Sykt lekker? Klatrende opp etter muren.


Vi handlet jo bitte litt og jeg gleder meg til å se Parnassia foliosa var. foliosa og Lilium mackliniae i blomst til neste år.


Vi kan oppsummere med at dette var en flott helg på alle måter. Vi ble tatt vel imot og hadde mange hyggelige samtaler rundt tema hage. Foredragsholderne var dyktige og utfylte hverandre på en ypperlig måte.



Takk for oss!


24 kommentarer:

  1. Lilium mackliniane er et nytt liljenavn igjen. Spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig lekker og skal ikke være spesielt vanskelig å få til heller :-)) Kjempespennende!

      Slett
  2. Høres riktig herlig ut med hagehelg i oktober. Jeg blir så glad når du deler så raust med oss som ikke var der, med dine frodige beskrivelser føles det nesten som om jeg har vært der, bortsett fra at mine løker kommer gra Garden Living, Hageland og Plantasjen. Tusen takk Fru Ranten. Og måtte Herr og Fru Ranten ha ei vidunderlig helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Turid og ha en flott helg du også!

      Slett
  3. Du kommer til å få det travelt på våren når alle løkene skal fotograferes og legges ut i bloggen! Gleder meg til å se!
    Ha en fiiin helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan nesten ikke vente! Superduper helg til deg også :-))

      Slett
  4. En svært så fornuftig galskap, spør du meg...

    SvarSlett
  5. Den glade galskap. Helt i tråd med min (hagegalskap)filosofi. Fantastisk reise ser jeg.
    Ha en staselig helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en skikkelig fin tur :-)) Men nå tenker jeg at løkhandlingen er omme for i år ( trur eg...) God søndag!

      Slett
  6. Ser ut som at det var en flott tur, og jeg har sett bilde av Fru Ranten med nesen dypt ned i en kasse med løk!
    Og så har du fått tak i Parnassia foliosa var foliosa, verden er urettferdig ;)
    God helg til deg og Hr Ranten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Obs! Der så jeg det også ;-D Tatt på fersken igjen (...) Det var Jonny som hadde stauder med :-)) Vi er i Oslo og hilser på familiens ferskeste avlegger :-)) God søndag i Nord!

      Slett
  7. Hei fru Ranten

    Super Helg i det svenske ser jeg!
    Imponerende hvad en enkelt lokalafdeling af STA kan præstere - programmet har jo klar international klasse - Janis Ruksans og Ian Young til samme symposium, imponerende ja!

    Og fruen gjorde spændende indkøb: Parnassia foliosa var foliosa har jeg ikke set i handel før?! Interessant interessant!

    Og så en svensk rastplats... :)

    En dejlig helg til dig

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er virkelig imponerende?! Og veldig kjekt! Vi er ikke så gode på dette her i Norge, men det er noen unntak fra den regelen. Heldigvis men dessverre ikke i Bergen. Kunne vært artig og tatt initiativ til noe selv :-)) Parnassia er kjøpt av Jonny! Rasteplassen ble valgt fordi den hadde frø i navnat, selvfølgelig :-D En deilg søndag til deg!

      Slett
  8. Oi, det hørtes utrolig koselig ut=) Artig at dere finner på slike ting ei helg, da er det verdt det selv om det er langt. Håper denne helga blir suoerfin=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Helgr er altid velkommen :-)) God helg til deg også!

      Slett
  9. Eia var jeg der, sier jeg bare. Gjett om jeg hadde lyst til å dra og gjett om jeg tenkte på dere. Men denne gangen passet det dessverre ikke inn i familiens kalender:-(
    Nydelige bilder du viser og visst er Enköping helt fantastisk?
    Håper du får en riktig deilig helg! Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hadde vært kjempehuggelig og hilst på deg :-)) Men det kommer nye muligheter?! God søndag!

      Slett
  10. Så spennande!

    God helg i Rantenhagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god helg til deg også!

      Slett
  11. Jeg sier det bare...
    FOR et sted!
    FOR noen flotte bilder!
    FOR en inspirasjon!
    Aija var eg der...sukk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk sier jeg :-)) Kanskje du kan bli med neste gang?!

      Slett
  12. Det ble som vanlig en toppers helg. Kjempefin fin by ,flotte foredrag og mange hyggelige hagefolk. Og ikke minst trivelig reisefølge og fotograf- men litt gale er vi vel kanskje......

    SvarSlett